Komunitní základní škola Avalon je školou, která chce být součástí běžného života dětí.
Vyučování probíhá v souladu s rytmy ročního koloběhu přírody a člověka. Forma otevřeného vyučování je vstřícná k individuálním zájmům a potřebám dětí. Inovativní vzdělávací prvky podporují vnitřní motivaci a radost z bádání.
Základní škola Avalon je tvořena 1. i 2. stupněm a nabízí také zázemí pro domácí školáky.
Chceme rozvíjet pozitivní přístup k životu. Důvěru v to, že život má smysl, svět je příznivý a my všichni „jsme v pořádku“. Dovednost nebrat si věci osobně a respektovat autonomii a potřeby u sebe i u druhých. Tyto dovednosti otevírají cestu k vzájemnosti a schopnosti týmové spolupráce.
Základní hodnoty
- Důvěra
- Otevřenost
- Svoboda a odpovědnost
- Respekt
Podporujeme schopnost sebereflexe a sebehodnocení. Hodnocení od pedagoga pouze slovní.
Naším cílem je poskytovat dětem základní vzdělávání cestou přirozeného učení s podporou vnitřní motivace a osobní zodpovědnosti. Vytvořit společný prostor pro vzájemné sdílení, učení se a růst. V tomto směru se otevíráme také širší komunitě.
Hlavní myšlenky
- škola jako přirozená součást života dětí, rodičů a učitelů,
- otevřenost názorům a připomínkám jak rodičů, tak dětí,
- spoluúčast dětí a rodičů na rozhodování,
- partnerský přístup,
- spolupráce, respekt k odlišnostem názorovým i jiným,
- bezpečí a možnost rozvoje individualit,
- důraz na osobní odpovědnost každého jednotlivce s ohledem na věkové i osobnostní zvláštnosti,
- rozvoj ušlechtilých morálních hodnot, empatie, důvěry, kamarádství,
- rozvoj duchovních hodnot a úcty k lidství, úcty k lidskému i duchovnímu tvoření,
- respekt k přírodě a propojení s jejími rytmy,
- celoroční kontakt s přírodou,
- oživování tradic prostřednictvím oslav pohanských i křesťanských svátků,
- podpora vnitřní přirozené motivace a chuti k celoživotnímu vzdělávání a učení se,
- příprava na život v moderním světě.
Náš školní vzdělávací program čerpá z myšlenek otevřeného vyučování a dalších inovativních pedagogických směrů. Otevřené vyučování navazuje na alternativní přístupy (např. waldorfská či montessori pedagogika) a obohacuje je o nové výukové metody a postupy. Učitel zde přebírá roli rádce a průvodce na cestě poznávání (dobrého i zlého :-)).
Metody a postupy
- individuální týdenní plánování práce každého žáka – podpora samostatnosti a odpovědnosti,
- výuka z velké části mimo budovu, na zahradě, louce, v lese – kontakt s přírodou,
- výuka v ranních, dopoledních a odpoledních blocích – nenásilný přechod činností,
- učitel jako průvodce učením – respektující přístup,
- velký podíl environmentální výchovy,
- výlety a exkurze k nabývání zkušeností v přirozeném prostředí,
- třídy bez lavic zařízené k práci skupinové i individuální,
- přístup k informacím – knihy, internet,
- třídy věkově smíšené – v životě přirozenější,
- práce v kruzích, skupinách i individuální – dle aktuální situace,
- kvalitní výuka hlavních předmětů a světového jazyka,
- umělecké činnosti a ruční práce jako součást vzdělávání,
- praktikování tradičních řemesel a lidového umění,
- celoroční péče o zahradu, políčko, případně sad,
- celoroční kontakt s hospodářskými a domácími zvířaty,
- projektové vyučování – život se skládá z projektů,
- využívání konstruktivního rozhovoru – umění řešit záležitosti efektivně,
- metody kritického myšlení – vytváření vlastního názoru,
- zážitková pedagogika – vstřebávání informací formou zážitku,
- problémové vyučování – rozvoj myšlení a schopnosti řešit problémy,
- práce s knihou a myšlenkami jiných lidí,
- komunitní a diskusní kruhy – rozvoj schopnosti vyjadřování a naslouchání,
- vytváření portfolií práce každého žáka,
- pouze slovní hodnocení, a to pouze činnosti žáka, nikoli jeho osobnosti,
- mediace jako prostředek k řešení konfliktů či nežádoucího jednání.