Základní škola

Komunitní základní škola Avalon je školou, která chce být součástí běžného života dětí.

Vyučování bude probíhat v souladu s rytmy ročního koloběhu přírody a člověka. Forma otevřeného vyučování je vstřícná k individuálním zájmům a potřebám dětí. Inovativní vzdělávací prvky podpoří vnitřní motivaci a radost z bádání.

Základní škola Avalon je tvořena 1. i 2. stupněm a nabízí také zázemí pro domácí školáky.

Chceme rozvíjet pozitivní přístup k životu. Důvěru v to, že život má smysl, svět je příznivý a my všichni „jsme v pořádku“. Dovednost nebrat si věci osobně a respektovat autonomii a potřeby u sebe i u druhých. Tyto dovednosti otevírají cestu k vzájemnosti a schopnosti týmové spolupráce.

Podpoříme schopnost sebereflexe a sebehodnocení. Hodnocení od pedagoga pouze slovní.

Základní hodnoty

  • Důvěra
  • Otevřenost
  • Svoboda a odpovědnost
  • Respekt

Naším cílem je poskytovat dětem základní vzdělávání cestou přirozeného učení s podporou vnitřní motivace a osobní zodpovědnosti. Vytvořit společný prostor pro vzájemné sdílení, učení se a růst. V tomto směru se otevráme také širší komunitě.

Hlavní myšlenky

  • škola jako přirozená součást života dětí, rodičů a učitelů,
  • otevřenost názorům a připomínkám jak rodičů, tak dětí,
  • spoluúčast dětí a rodičů na rozhodování,
  • partnerský přístup,
  • spolupráce, respekt k odlišnostem názorovým i jiným,
  • bezpečí a možnost rozvoje individualit,
  • důraz na osobní odpovědnost každého jednotlivce s ohledem na věkové i osobnostní zvláštnosti,
  • rozvoj ušlechtilých morálních hodnot, empatie, důvěry, kamarádství,
  • rozvoj duchovních hodnot a úcty k lidství, úcty k lidskému i duchovnímu tvoření,
  • respekt k přírodě a propojení s jejími rytmy,
  • celoroční kontakt s přírodou,
  • oživování tradic prostřednictvím oslav pohanských i křesťanských svátků,
  • podpora vnitřní přirozené motivace a chuti k celoživotnímu vzdělávání a učení se,
  • příprava na život v moderním světě.

Náš školní vzdělávací program čerpá z myšlenek otevřeného vyučování a dalších inovativních pedagogických směrů. Otevřené vyučování navazuje na alternativní přístupy (např. waldorfská či montessori pedagogika) a obohacuje je o nové výukové metody a postupy. Učitel zde přebírá roli rádce a průvodce na cestě poznávání (dobrého i zlého :-)).

Metody a postupy

  • individuální týdenní plánování práce každého žáka – podpora samostatnosti a odpovědnosti,
  • výuka z velké části mimo budovu, na zahradě, louce, v lese – kontakt s přírodou,
  • výuka v ranních, dopoledních a odpoledních blocích – nenásilný přechod činností,
  • učitel jako průvodce učením – respektující přístup,
  • velký podíl environmentální výchovy,
  • výlety a exkurze k nabývání zkušeností v přirozeném prostředí,
  • třídy bez lavic zařízené k práci skupinové i individuální,
  • přístup k informacím – knihy, internet,
  • třídy věkově smíšené – v životě přirozenější,
  • práce v kruzích, skupinách i individuální – dle aktuální situace,
  • kvalitní výuka hlavních předmětů a světového jazyka,
  • umělecké činnosti a ruční práce jako součást vzdělávání,
  • praktikování tradičních řemesel a lidového umění,
  • celoroční péče o zahradu, políčko, případně sad,
  • celoroční kontakt s hospodářskými a domácími zvířaty,
  • projektové vyučování – život se skládá z projektů,
  • využívání konstruktivního rozhovoru – umění řešit záležitosti efektivně,
  • metody kritického myšlení – vytváření vlastního názoru,
  • zážitková pedagogika – vstřebávání informací formou zážitku,
  • problémové vyučování – rozvoj myšlení a schopnosti řešit problémy,
  • práce s knihou a myšlenkami jiných lidí,
  • komunitní a diskusní kruhy – rozvoj schopnosti vyjadřování a naslouchání,
  • vytváření portfolií práce každého žáka,
  • pouze slovní hodnocení, a to pouze činnosti žáka, nikoli jeho osobnosti,
  • mediace jako prostředek k řešení konfliktů či nežádoucího jednání.

Komunitní základní škola a lesní mateřská škola Avalon, z. s.

Adresa

Email

zsavalon@email.cz

Telefon

777 270 507